Route om Ieper

1 augustus 2021 - Ieper, België

Vandaag zaterdag 30 juli na het ontbijtbuffet al wandelend rond Ieper. 4 belangrijke strategische plekken gezien:

• caterpillar
  • the bluff
  • hill 60
  • nog 1 waar ik de naam niet meer van weet.☺️

We wilden eerst fietsen huren, maar volgens de voorspelling was er in de middag kans op regen. Uiteindelijk hebben we 16 km in prachtig weer gelopen, zul je altijd zien.

mop het begin van de wandeling al direct een zwarte zwaan gezien.

Zwarte zwaan

Vervolgens de rondwandeling om Ieper door Zilbeke en gemaakt. Nooit geweten dat er zoveel mijnen tot ontploffing zijn gebracht op zo’n klein gebied. Enorme kraters zijn er nog te zien na al die jaren. De betekenis van  ”ondermijnen” werd hierdoor ineens heel duidelijk.

Monument bij Hill 60Monument bij Hill 60

Overzichtfoto Hill 60Overzicht van het gebied

Krater CaterpillarKrater bij Caterpillar

bij video’s een filmpje om de grootte te illustreren.

Kunstwerk PalingbeekKunstwerk

Het ei stelt de wereld voor. Uit de barst stromen alle oorlogsslachtoffers.

PalingbeekKoffie met taart Palingbeek

Grens Duitse front the BluffGrens Duitse frontMonument the BluffVol met naambordjes Badford HouseBradford House cemeteryBegraafplaats Badford house cemeteryOp terras van pacific islandPacific IslandWandeling bij the BluffThe BluffOp bankje achter kerk en voor BoerenholKerk IeperIeper kerkIeper kerkBoerenholMuseum BoerenholBoerenholBij Boerenhol

Op het bankje voor de kerk keken we op café Boerenhol. Hier leek een klein museum bij te zijn en zijn we eind van de dag iets gaan drinken. Het bleek zo leuk kneuterig te zijn en de eigenaar zo trots.

L’Aille & La CuisseL’Aile @ La Cuisse. Heerlijk gegeten met een coupé advocaat toe😋

1. Ma:
    1 augustus 2021
    Mooi en erg interessant, ik had er nog nooit van gehoord.
  2. Annemiek Laanen:
    1 augustus 2021
    De eerste WO heeft in Nederland niet zo gespeeld, maar in België was 4 jaar lang een loopgravenoorlog.
  3. Annemiek Laanen:
    2 augustus 2021
    Het is heel erg indrukwekkend. Die oorlog heeft zich op zo’n kleine strook afgespeeld. Tussen de loopgraven van Duitsers en Fransen/Belgen/Engelsen zat vaak nog geen 100 m. Overal langs het voormalig front begraafplaatsen en monumenten.