Over Chemin des Dames naar Reims

7 augustus 2021 - Reims, Frankrijk

Vandaag vertrekken we naar Reims, maar met een stukje WO I. We gaan over de Chemin des Dames, een strategische route niet alleen in WO I, maar ook ten tijde van Julius Caesar en Napoleon zijn hier zware gevechten geleverd. De naam is afkomstig uit de tijd dat de dochters van de koning hun tante gingen bezoeken en hierbij over deze weg gingen. Als eerste komen we bij de Duitse begraafplaats met hier louter zwarte kruizen. Hierachter ligt de ruïne van Fort Malmaison waar je helaas alleen het laatst weekend van de maand bij mag. Dat duurt nog even dus trekken we verder. Het weer is vandaag ook in stijl, bewolkt en af en toe miezerig.

Fort MalmaisonFort Malmaison

volgende stop: gedenkplaat 26e div US, hierbij een soort tunnel, maar helaas is het hek gesloten. We lijken ook de enige bezoekers op de Chemin.

Gedenkplaats 26th divisie US

Inmiddels zijn we wel toe aan koffie maar Uiteraard weer geen café in de buurt dan wel  open tot we bij het meest armzalige monument tot nu toe komen.

Gedenkteken
Hier is zowaar een koffietentje buiten open. We kruipen zover mogelijk beschut in de hoek en de koffie is niet de lekkerste ooit, maar het is warm 😅.

Koffie

We gaan verder langs de route op weg naar Caverne du Dragon. Een van de voormalige steengroeven die door de Duitsers en later ook door de Fransen werd gebruikt. Hier zijn ondergrondse rondleidingen. Eenmaal daar is de eerstvolgende rondleiding om 14 uur en het is 12:30. Ook hier niets in de buurt om iets te eten of drinken dus wandelen we naar de ruïne van een voormalige abdij. Het is droog envidar blijft het ook even.

Ruïne abdijAbdij

Om 14 uur zijn we terug en kunnen we mee met de rondleiding

Map Chemin des Dames in caverne du dragonRondleiding steenmijnOfficierkamerSoldatenverblijf
inmiddels is het half 4 en nog niets gegeten. Gelukkig staat er een automaat😂

Lunch
Van hieruit op naar het hotel in Reims waarna we op zoek gaan naar een terras. De zon is gaan schijnen

Wijn in Reims
Mook hier weer een prachtige kathedraal die in vroeger tijden gebruikt werd voor het kronen der koningenVoor de kathedraalKathedraalF1E64C75-8603-4F9A-BEAC-4A8A8D3C15F7
lekker etenRestaurant  Epices et tu

1. Ma:
    7 augustus 2021
    Jullie wandelen heel wat af, wel mooi hoor. Was die kathedraal van binnen ook mooi? Maarrrr wat ziet je moedertje nou weer?chips als maaltijd? Foei!🤭😏😂😘😘
  2. Annemiek Laanen:
    7 augustus 2021
    Ja, ik schaam me diep, maar ik had een soort cornuco. En kaas is gezond toch?😂😂. Ik moet eerlijk zeggen dat het erg lekker smaakte, want we hadden inmiddels best trek gekregen 😁